קנאביס רפואי – ד"ר דרור רובינסון מציג מסקנות בכנס של ארגון מנתחי כף רגל וקרסול באירופה

מרכיב ה THC בקנאביס רפואי

צמח הקנאביס הוא צמח בעל תכונות אנטי דלקתיות חזקות יחסית.  היכולת של שימוש מושכל בצמח זה להקל על סבלם של מטופלים אורתופדיים נובעת ממספר גורמים:
הקנאביס מאפשר הקלת תחושת כאב במוח על ידי חסימה של מערכות המדווחות על כאב במרכזים שונים במוח.  לרוב פעילות זו נוצרת על ידי השפעה על קולטן מוחי שנקרא CB1 .

בצורה מעניינת הסתבר בשנים האחרונות כי קיימים קולטנים נוספים המצויים בעיקר ברקמות הגפיים והגוף.  קולטנים אלו הקרויים CB2 מעורבים בעיכוב דלקת והורדת תחושת כאב ברמה של הגפיים.

מסיבה זו קיים עניין רב באורתופדיה בניצול היכולת הנוגדת דלקת של הקנאביס לשם טיפול בתחלואה אורתופדית מסוגים שונים.

ישנן תרופות שמבוססות על חומרים שבודדו מצמח הקנאביס כגון THC. תרופות אלו נמצאו יעילות מאוד במניעת בחילות ועידוד תאבון במטופלים הסובלים ממחלות שונות הגורמות לתסמין של אובדן מסת שריר כגון סרטן או מחלת ה AIDS.  קיים ידע מועט יחסית על ההשפעה המיטיבה של תרופות אלו בתסמונות אורתופדיות אם כי מתבצעים מחקרים רבים בתחום והצפי הינו לפתוח תכשירים מבוססי THC שיועילו גם בתחום האורתופדיה.

אחת המחלות הקשות הפוגעות באוכלוסייה כיום הינה סוכרת שמתאפיינת בין השאר בפגיעה בעצבים.  במסגרת פגיעה זו נגרמים לעיתים קרובות כאבים שורפים בגפיים התחתונות.  כאבים אלו הקרויים נוירופתיה גורמים לסבל רב והינם סיבה שכיחה של פניה של מטופלים לטיפול אורתופדי\נוירולוגי.  לעיתים קרובות נראה כי השימוש בצמח הקנאביס יכול להקל על כאבים שורפים אלו.

יש לזכור שלא מדובר בתרופת קסם שתעלים את הפגיעה, כי אם בשיטה המאפשרת התמודדות טובה יותר במחלה.  החיסרון כיום בטיפול בקנאביס רפואי הינה חוסר היכולת לדעת בוודאות מה המטופל מקבל.

בנסיבות כאלו קיים חשש לפגיעה במטופלים ולכן חשוב לבצע פיקוח הדוק.  במקביל ישראל הינה כיום בין המדינות המובילות בעולם בתחום הפיתוח של שיטות להגדרה מדויקת של טיב הטיפול שמקבלים המטופלים על ידי אחידות בזנים והגדרה של התכולה של החומרים הפעילים בהם.

במסגרת המרפאה, טיפל ד"ר דרור רובינסון במטופלים רבים סוכרתיים אשר סבלו מפגיעה בעצבי הגפיים עם כאבים ולא מצאו מזור בטיפולים שגרתיים.

בשנת 2016 הציג ד"ר רובינסון במסגרת כנס של הארגון מנתחי כף רגל וקרסול באירופה עבודה שהראתה שיפור קליני רב על ידי טיפול בקנאביס רפואי במטופלים קשים אלו.  בצורה מפתיעה נראה כי במקביל לירידת הכאבים כתוצאה מן הטיפול בקנאביס, נמצאה גם ירידה ברמות המוגלובין מסוכרר של המטופלים.

ממצא זה המעיד על שפור באיזון הסוכרת קשה להסבר.  האם יתכן כי הרגיעה הנפשית הנגרמת על ידי שימוש בצמח הקנאביס, גורמת לשפור ברמות הסוכר?  האם יתכן אפקט נוסף ולא ידוע של צמח הקנאביס על מחלת הסוכרת?  שאלות אלו הינן כרגע ללא פתרון ברור ומהוות אופק מחקרי עתידי.

במסגרת הכנס העולמי של ארגון המחקר של הקנאביס, הציג ד"ר רובינסון עבודה ראשונית שמדגימה תגובה טובה של מטופלים עם כאבי גב כרונים אשר טופלו לפחות במשך שנה במגוון תרופות אופיאטיות שונות ללא הטבה.  מטופלים אלו הגיבו היטב לטיפול עם קנאביס רפואי תוך ירידה תלולה ברמת כאב ובמקביל שפור תפקודי ניכר אשר אפשר למרביתם לחזור לאחר תקופה ארוכה לעבודה מפרנסת.